Jak efektywnie organizować swój czas?

Jak efektywnie organizować swój czas?

Dziś każdy z nas żyje w tak zwanym „niedoczasie”. Doba, która od zawsze ma tylko 24 godziny, ostatnio wydaje się jakoś dziwnym trafem kurczyć. Niestety czas, jakim dysponujemy w ciągu dnia nie zwiększa się wraz z przybywaniem nowych obowiązków. Teraz musimy w ciągu doby zdążyć ze zrobieniem tego, co kiedyś moglibyśmy robić przez dwa dni.

Jak nie tracić czasu?

Przede wszystkim musisz zastanowić się ile Twojego czasu w ciągu dnia pochłania:

- oglądanie telewizji (a szczególnie nic niewnoszących do Twojego życia programów)
- ulubiony portal społecznościowy
- chodzenie po domu bez celu
- kolejna przerwa na kawę czy papierosa w pracy

Oczywiście nie możemy całkowicie zrezygnować z tych czynności, bo w pewnym sensie są nam one potrzebne, chociażby po to, żeby się zrelaksować. Istnieje jednak różnica między relaksem, a zwykłą stratą czasu. Dozowanie jednego, jak i drugiego powinno być przemyślane.

Zorganizuj się!

Postaraj się, aby Twoja doba w końcu zaczęła Ci wystarczać. Stwórz plan dnia, dokładnie rozpisz, co masz w danym dniu do zrobienia. W pierwszej kolejności zaplanuj wykonanie spraw ważnych, błahostki zostaw na koniec. Nie zapomnij również o zarezerwowaniu miejsca na odpoczynek. Między jednym a drugim zadaniem niech znajdzie się choćby 10 minut na krótki spacer czy relaks oczu.

Nie podejmuj się wykonywania zadań, których nie masz w swoim grafiku, a jednocześnie zadbaj, aby wszystko to, co się w nim znalazło zostało wykonane najlepiej jak tylko się da. Pod koniec dnia zweryfikuj swoje dokonania i zdecyduj, czy nadal chcesz planować, czy jednak wolisz, żeby czas uciekał Ci między palcami. Zapewniam, że nad wyborem nie będziesz musiał się długo zastanawiać.

Planowanie ma na celu nie tylko wykonanie określonych czynności, ale także naukę samodyscypliny. Brak ochoty do pracy często negatywnie odbija się na naszym życiu, każdy w końcu przekonuje się, co znaczy zniechęcenie. Jeżeli się mu poddamy, to po jakimś czasie okaże się, że większość naszego czasu wykorzystana była bezproduktywnie, a my nadal jesteśmy w punkcie wyjścia. Jeżeli w porę zrozumienie tą zależność, łatwiejsze będzie wystosowanie optymalnego sposobu zarządzania czasem, jaki mamy do dyspozycji.