Metody efektywnego zapamiętywania i uczenia się

Metody efektywnego zapamiętywania i uczenia się
Istnieje mnóstwo metod ułatwiających osiąganie lepszych rezultatów w procesie uczenia się. Wiele osób korzysta z nich i z powodzeniem stosuje je w praktyce. Poznaj niektóre z niezwykle przydatnych mnemotechnik i popraw również swoją efektywność! Poniżej prezentujemy wybrane metody.
  • Mapa pojęć (z ang. „Concept map”)
To dwuwymiarowe zaprezentowanie związanych ze sobą pojęć oraz połączeń między nimi. Mapa pojęć polega na przedstawieniu za pomocą diagramu najczęściej trudnych i skomplikowanych pojęć, bowiem taka forma ułatwia ich zrozumienie oraz zapamiętywanie.
  • Mapa myśli (z ang. „Mind map”)
Jest ona innowacyjną metodą przedstawiania niektórych zagadnień. Polega na notowaniu informacji w specjalny, ułatwiający naukę sposób. Stymuluje do pracy obie półkule mózgowe, podczas gdy tradycyjna metoda zapisywania uruchamia wyłącznie półkulę lewą. Zastosowanie w mapie myśli symboli, znaków, rysunków oraz trójwymiarowości pozwala, między innymi na rozwijanie wyobraźni, orientacji przestrzennej oraz na harmonijną pracę obu półkul mózgowych. Technika ta polega na umieszczeniu pośrodku kartki minimum trójkolorowego obrazka związanego z poruszanym zagadnieniem. Od niego odchodzić powinny grube linie w postaci strzałek, prowadzące do kluczowych pojęć przedstawionych jako wyrazy lub obrazki, od których z kolei rozgałęziać powinny się coraz to drobniejsze linie z mniej istotnymi pojęciami. Im bardziej kolorowa i urozmaicona mapa, tym lepiej.
  • Łańcuchowa metoda skojarzeń (ŁMS)
Podobnie jak poprzednia metoda, łańcuchowa metoda skojarzeń również angażuje do pracy obie półkule mózgowe. Jak sama nazwa wskazuje, polega ona na tworzeniu skojarzeń, z których budujemy dłuższą listę, bądź historię - czyli wspomniany łańcuch. Najlepiej, jeśli zwizualizujemy poszczególne wyrazy, które chcemy zapamiętać w konkretnym ciągu. Łatwiej bowiem zapamiętuje się obrazy, aniżeli słowa. Za pomocą skojarzeń, tworzymy łańcuch, np.: morze - krzesło - wazon. A więc: tworzymy całą historyjkę i wyobrażamy sobie (wizualizujemy) wielkie morze, w którym dryfuje drewniane krzesło, a następnie oczami wyobraźni widzimy, jak wyciągamy to krzesło z wody i stawiamy na nim wazon.