Systemy nauczania SCORM i LCMS

Systemy nauczania SCORM i LCMS

Popularność i powszechność to cechy, które w ostatnim czasie charakteryzują Internet. Wykorzystano możliwości, jakie on daje tworząc usługę, jaka jest e–learning. Stanowi on źródło i narzędzie do zdobywania wiedzy, podnoszenia kwalifikacji. Niewątpliwym atutem tego typu szkoleń jest łatwość organizacyjna wynikająca z powszechności dostępu do Internetu oraz coraz większy poziom umiejętności związanych z obsługa komputera.
 
Coraz więcej firm decydując się na szkolenie za pomocą metody e–learningowej dostrzega wiele korzyści z tego płynących. Wśród zalet znalazły się m.in. zmniejszenie ilości środków przeznaczonych na dokształcanie pracowników, bowiem szkolenia e–learning nie wymagają angażowania kosztownych wykładowców, sal wykładowych, wyżywienia. 

Wśród pozytywnych cech tego typu szkoleń znajdują się ponadto:

- możliwość przeszkolenia znacznej grup osób, bez konieczności ograniczania się do małych grup- brak negatywnego wpływu dezorganizacji pracy na wyniki firmy, co związane jest z wyborem przez pracownika dogodnego terminu kształcenia, bez odkładania zajęć i obowiązków w pracy „na potem”. 

- eliminacja czasochłonnych i kosztownych dojazdów, noclegów zmniejszając jednocześnie siły witalne i potencjał pracowników skierowany na zdobywanie wiedzy.

- możliwość bieżącej kontroli wyników nauczania, systematyczne analizy oraz wprowadzanie unowocześnień mających na celu zwiększenie wydajności zarówno procesu nauczania jak i samego sposobu do tego celu wykorzystanego (ulepszenia, aktualizacje)

Mimo znacznego ograniczenia wydatków w porównaniu do szkolenia tradycyjnego e–learning charakteryzuje się różnorodnymi standardami związanymi z możliwościami, jakie dają poszczególne jego rodzaje.

Standard zapisu SCORM

Wybierając SCORM decydujemy się na możliwie najtańsze narzędzie reprezentacji treści merytorycznych, które chcemy przekazać uczestnikom kursu. Możliwość jego wielokrotnego przetwarzania i odtwarzania pozwala w znacznym stopniu ograniczyć fundusze.

System nauczania LMS

LMS pozwala na to, aby kontrolować postępy w zdobywaniu wiedzy zalogowanego do systemu uczestnika szkolenia. Możliwe jest ponadto wprowadzanie zmian, odczytywanie raportów związanych z aktywnością szkoleniowa uczestnika, jego wyników w zdobywaniu wiedzy.
Najbardziej rozbudowanym jest LCMS – umożliwiający tworzenie, ulepszanie, zmianę zawartości szkoleń. Wybór konkretnego standardu i tego co oferuje związane jest z założeniami i celami, które osiągnąć ma dane szkolenie i jego uczestnicy.